Del 2        

 

Sommaren  2007

För första gången sedan vi skaffat husbil bokade vi färjebiljetter i förväg. Efter att ha åkt Rödby-Puttgarden ut i Europa så många gånger så gjorde vi detta år en smärre justering och åkte Gedser-Rostock.
Resan började dock med ett par uppdrag som skulle verkställas. Ett par tavlor av större modell skulle levereras, en skulle åka med från Örebro till Helsingborg en annan skulle hämtas i Köpenhamn för att transporteras runt i Europa för att till sist lastas av hos Stefan och Stina i Luxemburg. Vad skönt och bra det har blivit med Bengt i Örkelljungas ställplats, passar oss bra då vi kan ge oss av på sena eftermiddagen från Örebro och sen bara göra natt i Örkelljunga.
Efter sedvanliga morgonbestyr började tavellogistiken, i Helsingborg lämnades Gun-Britts arbetskamrats tavla. Anledningen att vi nu var delvis i flyttbranchen var att dessa tavlor är av modellen större. De fick ganska precis plats i den nedsänkbara sängen ovanför förardelen i vår bil. Väl över i Helsingör tog vi strandvägen till Köpenhamn där vi fick nytta av GPS:n. Stinas pappa som målat tavlan bor mitt i smeten. Trodde knappt det fanns några villor i (eller på, som danskarna säger) Fredriksberg i centrala Köpenhamn men GPS:n lotsade oss rätt till denna privata väg!  Trevligt att träffa sonhustruns far som visade sig vara mycket trevlig. Nu hade vi ju bokat färja varför vi var tvungna att tacka nej till att stanna lite längre. Väl i Gedser, alltför tidigt, hoppades vi på att komma med en tidigare båt. Men tji fick vi ,allt var bokat så det var bara att knalla runt och låta tiden gå tills vår färja gick.

Kom fram till Rostock vid 21.00-tiden och tog sikte på stellplazen i Lenz som vi spanat in i Stellplatzboken. Hit hade det varit svårt att hitta i mörkret utan GPS:en! På kvällen hade vi säkert undrat vart vi skulle komma fram. Vägen blev bara smalare och smalare men på morgonen upptäkte vi att ställplatsen låg vid en kanal mellan två sjöar, fullt med segelbåtar låg i hamnen.


Gun-Britt framför Brühlsche Terrase                           Statyn av den sachsiske kung Johan, framför
                                                                                 Sächsische Staatsoper
 

Efter att promenerat runt lite i omgivningarna reste vi vidare till Dresden som var vårt mål för de nästkommande dagarna. Ställplatsen som ligger väldigt centralt fann vi ganska snart. Vi vandrade runt i denna stad som ödelades nästan helt natten mellan 13 och 14 februari 1945 av brittiskt och amerikanskt flyg. Den gamla stadskärnan håller på att återuppbyggas men drabbades hårt av översvämmning 2002. På eftermiddagen tog vi en cykeltur utmed floden Elbe som flyter genom staden, vi tog hängbron "Blaues Wunder" över Elbe tillbaka.


Furtenzug en 102 m lång fris         Frauenkirche vars återuppbyggnad   Elbe mellan de enorma                
som skildrar en procession med     startade 1993 och blev klart till        bergsklyftorna
många sachsiska härskare             Dresdens 800-års firande

Nästa dag tog Anders på sig "träningkläderna" och cyklade längs med Elbe till Meissen där han tog en fika. Gun-Britt tillbringade några timmar på Zwinger och Gemäldegaleriet Alte Meiste som anses rymma Europas främsta konstsamlingar. Där kan bland annat se Madonnan och barnet-tripty av Jan van Eyck (1437), Sixtinska madonnan av Rafael (1513) och Självporträtt med Saski som porträtterar Rembrant och hans hustru Saski (ca 1635). Resan gick sedan vidare till det Sächsisch Schweiz ett område några mil öster ut längs med Elbe. Denna del av Tyskland var för helt okänt för bara några månader sedan, vilken positv överraskning det blev. Naturen har verkligen ordnat till det på ett trevligt sätt här. Vi vandrade runt vid Bastei och bara njöt av alla vyer.


Basteibergens så kallade inselberg med sina              Anders blickar ut över floden Elbe
märkliga bergsformatione

Mot kvällningen bar det iväg mot Passau som var nästa mål på resan. Vi hade sett i Stellplatzboken att det här i Bayerische Wald fanns mycket Stellplatzer och det borde betyda att det är mycket att se. När vi började bli trötta tog vi sikte på en plats med det krångliga namnet, Lalling-Euschertsfurth. Det var bara att följa skyltarna men vi blev lite paffa då den här platsen var på baksidan av ett privat hus. Det stod några bilar där i gröngräset och man kan lugnt säga att det var lugnt här. En liten pool fanns som man kunde använda om man ville.


Ställplatsen i Lalling-Euschertsfurth                            Tornet byggdes 1481 är en del av Passaus gotiska  
                                                                  stadsmur


Som sagt vi var ju på väg till Passau som vi kom till nästföljande förmiddag. Genom Passau flyter Bayerns huvudflod Donau med högerbifloden Inn, som kommer från Österrike och Schweiz och vänsterbifloden Ilz, som kommer från skogslandet i närheten av gränsen mot Tjeckien. Ganska mäktigt att se dessa floder flyta samman.


Anders ut på halvöns spets där de tre floderna flyter    Detta magnifika tak går att se i Dom St. Stephan    
samman

Idenna fina stad vandrade vi runt och kikade på sevärdheter, den här dagen blev det lunch ute.
Avstånden i centarleuropa är inte så långa så vi körde ner mot Zell am See i Österrike, via Salzburg nådde vi målet vid 20.00-tiden.


Cykeltur runt sjön                                                       Fantastiska vyer

Campingen som vi tog in på låg någon kilometer från själva stan med dryga 9.000 invånare. Här hade vi några sådana där jättesköna dagar med cykelturer,bad och bara ta det lugnt. Vi cyklade runt sjön och Anders passade på att dra upp till Saalbach en dag. En av dagarna cyklade vi också upp till liftstationen i Kaprun. Vandrade gjorde vi, efter att tagit linbanan upp på en av topparna. Vilken utsikt det var härifrån, att sen vädret var perfekt dessa dagar gjorde ju det hela än bättre.


På väg över Alperna från Österrike till Kroatioen, vi tog vägen över Grossglockner

 

www.andiamo.se © 2007 • Privacy Policy • Terms of Use

www.andiamo.se