Bella Italia!

Den svenska sommaren 2008 går väl knappast till historien, om det är vädret man pratar om. Därför var det extra skönt att vi denna höst planerat in några veckors semester i samband med cykel-VM i italienska Varese.

Som vanligt numera, så packar vi bilen i nästan en vecka, efter våra jobb inför resan. När så fredagsarbetet är slut är det bara att köra iväg söderut. Några dagar före avresan så hörde Lasse och Anita från Hillerstorp av sig och funderade på om vi skulle ner på VM, de skulle färja ut på lördagen. Även Kurt och Rigmor från Sandviken skulle ned.

Helt plötsligt var vi tre svenska husbilar som slog följe söderöver. Vi strålade samman i Helsingborg vid 20-tiden och tog sikte på en gammal bekant, Farö. Planen var att kolla på damernas världscupavslutning i Nürnberg. Våra svenska tjejer är ju i den yppersta eliten. Att sen vår son Stefan lovordat Nürnberg och tävlingen gjorde att vi ganska snabbt bestämde oss för att dundra på på lördagen.

Svenskgänget på väg till Varese                                  Altstadt i Nürnberg

Ibland har man röta, Stellplatzen som vi siktat in oss på låg mitt i banan. Redan på morgonen var det full aktivitet, förutom eliten var det också Jedermantävling (motionslopp) här.

Vid inskrivningen träffade vi hela gänget av svenska proffs, Susanne Ljungskog, Karin Aune, Monica Holler och den som blev mest förvånad av att se oss Emilia Fahlin. Tävlingen blev spännande och Holler slutade tvåa, hennes bästa insats i Världscupen.

Monica Holler blir tvåa i NÜrnberg                                Svenska mästarinnan Emilia Fahlin på väg till start

Efter racet stanande vi kvar en natt för att på måndagen ta sikte på Metzingen och de stora Outletbutikerna. Vi hade sedan länge planerat vår rutt. Lasse, Anita, Kurt och Rigmor hängde på. Nu blev det inte så mycket handlat som vi kanske hade trott. Suget fanns liksom inte. Vädret var inte direkt sommarlikt här heller, så vi ville allesammans bara över Alperna nu. En sista överrnattning blev det i Lindau vid Bodensjön.

San Bernardinopasset norrifrån är en ganska behaglig väg. Vi passade på att plocka in ett land till i listan över besökta länder. För vi kunde bara inte passera Lichtenstein när vi var så nära. Det passade bra i samband med 11-kaffet.

San Bernadinopasset riktning söderut                         Bildbeviset på att vi var i Lichtenstein

Väl på "rätt" sida av passet så kom också värmen. Lago Maggiore är hur läckert som helst. Vi hittade vår Area di Sosta (ställplats) i Canobbio på sjöns västra sida. Här hade vi några sköna dagar med cykelturer för både herrar och damer.

Stresa hade vi hört mycket gott om och Boromeöarna utanför fick så klart ett besök av oss.

Ställplatsen i Canobbio                                                Boromeeöarna i Lago Maggiore

GPS i all ära men det gäller att ha koll på kartan också. Lita aldrig på GPS enbart när du kör stora fordon då kan du hamna i besvärliga situationer. Nu blev besvärligt ändå med all de små vägarna i området. Olika GPS:er visar olika vägar, det blev vi varse när vi skulle till ställplatsen i Bevano. Vi fick alla olika förslag, men ingen var korrekt. Hur som helst så var vi nära och kunde till fots lokalisera ställplatsen!

Vi var ju nu nära Varese men väntade ytterligare någon dag innan vi åkte dit. Mellan Lago Maggiore och Lago di Orta finns en topp som man bör besöka om vädret är klart. Nu var det inte klart, så vi skippade den utflykten men visst skulle det vara häftigt att se 9 sjöar från toppen. Vi åkte nu till Orta San Giulio vid Lago di Orta. på vägen dit "spikade" vi Alessi- fabriken med ders outlet. Det var väl inte några jätterabatter de erbjöd men llite tuffa grejor hittade vi.

Orta San Giulio i skymning.                                          Även i Lago di Orta finns en ö.

Från Orta San Giulio leder en stig upp till en kyrka. Stigen kantas av 21 kapell som alla berättar olika händelser i Fransisco från Assisis liv. Imponerande.

Även här passade vi på att cykla i den härliga miljön. Nu var det dags att ta sikte på Varese, vi hade kollat in ställplats i Gavarate vid Varesesjöns nordliga spets. En kanonfin ställplats visade det sig. Precis nybyggd med så avancerad betalningsapparat att vi var tvungna att fråga hur man skulle kunna betala.

Följande dag tog Anders, Lasse och Kurt cyklarna och åkte på rektur för att försöka hitta någon bra plats för VM-veckan. I Varese hade man dock tänkt att man skulle tjäna pengar på allt. Husbilarna var enligt arrangören förvisade till Varesesjöns östra sida. På tok för långt från händelserna tyckte vi. Jürgen vår tyske kompis hade varit på plats ett par dagar, han och ett 30-tal husbilar hade hittat en plats som knappast var något vi hade hoppats på. Vi letade vidare och ett par serpentiner närmare mål fanns en grönyta cirka 150 meter från vägen. Vi knackade lite dörr och lyckades hitta landägaren eller rättare sagt mågen till ägaren av marken. Battista som han hette tyckte det var strålande med lite extrainkomster så han skulle bara dubbelchecka med svärfar.

Provsmakning av egenproducerad Grappa.                   Vår egen "camp" under VM i Varese.

Efter lite köpslående var vi överens om priset. Vi hade lite tur skulle det visa sig, det fanns vatten på tomten, bajamajorna vid "Curva Basso" bara 50 meter från oss blev räddningen vad gäller toaletter

Tyvärr tappades Lasse bort i den här vevan, Anders och Kurt kom tillbaka vid 17-tiden till Gavarate men Lasse syntes inte till. När klockan var 20.00 kände vi att vi var tvungna att ringa poisen för att kolla om något hänt. Precis när vi fått hjälp av en vänlig italienare kom Anita springandes med telefonen i högsta hugg. Lasse hade fått tag i en taxichaufför som ville veta var vi bodde!

Vad vi inte visste nu var att det här kom att bli en superhärlig vecka med husbilar från Sverige, Slovenien, Italien, England, Belgien och Tyskland. Just engelsmännen som anlände dagen efter oss var fantastiskt trevliga. Här fick vi helt enkelt nya vänner som vi håller kontakt med.

Nu var det jobb som gällde för Anders, Roberto som bilat ned ensam hade hyrt rum i Varese. Nu visade det sig att det bara var 300 meter till oss, lyckat värre alltså. Han skulle ju äta frukost med oss, innan Anders och han tog sina dagliga cykelturer före sändning.

Vilka härliga dagar det blev, de fastboende i området där vi ett 30-tal husbilar stod var väldigt gästvänliga. De bjöd på frukter och grönsaker av alla de slag. Hemkörd grappa serverades också under lite hemlighetsmakeri.

Vi blev hembjudna till "hyrevärden" på lite                   Jürgen läser Cykel Nytt på svenska.
underhållning.

Nu var det som sagt arbete som gällde för Anders och dagarna rann iväg snabbt. Gun-Britt var den ende av alla oss som besökte Santa Maria del Monte som vi blev rekommenderade att se. Ett måste egentligen för en turist i Varese. Cykelturen dit var brant och full med serpentiner men utsikten var värd mödan.

Utsikt över Varese från Santa Maria del Monte    Kyrkan klänger sig fast uppe på toppen!

När man fricampar så här är det alltid en fråga om tid hur länge bodelsbatteriet räcker. Vi har inget elverk eller solfångare varför strömmen så klart tog slut. Rusty och Kay, de trevliga engelsmännen vi träffat lånade dock gladeligen ut sitt Honda elverk några timmar till oss.

Kurt har solfångare och omformare på sin bil, det verkar bra. Nu har vi verkligen börjat fundera vad vi ska investera i. För om man ska fricampa upp mot en vecka så måste man ha något i reserv. Under kommande vinter får vi bestämma oss.

När proffsen körde sitt linjelopp på söndagen så var det fantastiska 350.000 åskadare efter banan, vilken stämning det var. Det fanns knappt en enda kvadratmeter asfalt som inte var målad. Vi hade också ägnat en halvtimme en sen mörk septemberkväll att pryda Vareses gator med de svenska cyklisternas namn.

De svenska cyklisterna hade också supporters.           Tävlingarna kördes i kalasväder.

På torsdagen fick vi nattgäst då Mats, vår kompis från Örebro anslöt för att kolla på VM. Mats flög ner med Ryan Air till Bergamo, tog tåget till oss i Varese, för att sedan åka med oss hem.

Roberto och Anders inför en cykelrunda.              Mats "Tarzan" Larsson

Direkt efter målgång vid 17-tiden på söndagen var det hemfärd, vi skulle ju vara på våra jobb tisdag morgon! Planen som genomfördes var att åka fram mot 1-tiden på natten, sova 4-5 timmar och sen bara köra, köra och köra. Vi satsade som brukligt 1 timme till upphandling av vin och dylikt på Board Shop i Puttgarden. Allt flöt på bra men visst blir man lite sliten, vi landade i Örebro någon timme efter midnatt. Vi hann till jobben och nu väntar Hymern på vintervilan!